torsdag 24 februari 2011

kvällsmys


















Såhär ser det ut i min säng just nu, en gosig vovve och en bra bok.
På lunchen idag sprang jag över till bokrean, ihopp om att påvägen tillbaka lyckligt svinga en påse fylld av fynd. Jag trippade på lätta klackar runt hyllor och stannade för att läsa på bokrygg efter bokrygg, ett leende hit ett hjärtskär dit. Böcker har alltid fascinerat mig, jag har alltid kunnat tagit mig hela vägen in i en historia, in i en annan värld, jag har allid kunnat levt mig in i en annan karaktär på en helt annat plats i världen. Jag är bra på att låtsas, jag är bra på att önska och jag är bra på att acceptera. I hörnet hittade jag min hylla. Det fanns ingen röd rea-lapp på böckerna. Där fanns verkliga historier, där fanns sanning och där fanns ett djup. Jag kände det i magen, i hjärtat och kunde inte riktigt svälja sanningens ögonblick. På bordet intill hittade jag ytan. Jag hittade lättnad, humor och så långt ifrån de djupa sanningarna som det bara går. Lyckligt svingade jag påsen fylld av kvällsläsning, lättad över beslutet som tagits.
Kvällsmys är inte lika mysigt i ensamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar